در راستای اجرای برنامه اساتید مشاور
کارگاه اساتید مشاور دانشکده دندانپزشکی با موضوع معنای زندگی برگزار شد
دومین جلسه ویژه اساتید مشاور دانشکده دندانپزشکی با محوریت موضوع «معنای زندگی» یکشنبه 18 اردیبهشت از ساعت 8 تا 10 برگزار شد. در این نشست آموزشی، دکتر حسام سیفزرگر، روانشناس مدیریت مشاوره دانشگاه، به عنوان تسهیلگر حضور داشت و با طرح مباحث نظری و کاربردی پیرامون معنای زندگی، نقش آن در سلامت روانی و ارتقای کیفیت زندگی فردی و حرفهای شرکتکنندگان را مورد بررسی قرار داد.
در این کارگاه در خصوص دیدگاه فلسفی افلاطون و اپیکور بحث شد در این جلسه مطرح شد که افلاطون بر این باور بود که زندگی دارای معنا و غایتی برتر است که از طریق آگاهی و شناخت حقیقت حاصل میشود. در نگرش او، جهان محسوس سایهای از جهان معقول (عالم مثل) است و معنای زندگی در پیوند انسان با حقایق پایدار و ابدی نهفته است. برای افلاطون، هدف انسان حرکت از سطح ادراکات حسی به سمت درک مفاهیم کلی و بنیادی همچون خیر، عدالت و زیبایی است. به عبارت دیگر، معنای زندگی نزد افلاطون، آموختن و آگاهی یافتن نسبت به آرمانهای ازلی است که روح انسان از آنها سرچشمه گرفته و با تلاش فلسفی و اخلاقی میتواند به آنها نزدیک شود.
اپیکور معنا و هدف زندگی را در تجربه شادی و آسودگی میدانست، اما این شادی نه به معنای خوشگذرانی افراطی، بلکه به معنای لذت متعادل و پرهیز از درد و رنج است. او بر این باور بود که زندگی معنادار، زندگیای است که در آن انسان بتواند با دوری از ترس، دردهای غیرضروری و تمایلات افراطی، به حالتی از آرامش درونی (آتاراکسیا) برسد. در فلسفه اپیکور، دوستیهای صمیمی، سادهزیستی، و اندیشهورزی درباره طبیعت و مرگ، ابزارهایی برای رسیدن به این آرامش و معنای حقیقی زندگی هستند.
بدین ترتیب، اگرچه افلاطون معنای زندگی را در سیر به سوی دانش برتر و ادراک حقایق ابدی میبیند، اپیکور تحقق معنا را در تجربه لذت متعادل، آرامش روانی و آزادی از ترس مییابد.
در این کارگاه، اساتید مشاور فرصتی یافتند تا با طرح پرسشها و به اشتراک گذاشتن تجارب خود، درک عمیقتری از مفهوم معنا در زندگی شخصی و دانشگاهی کسب کنند. همچنین، روشهای عملی برای انتقال این مفاهیم به دانشجویان و کمک به آنها در مسیر یافتن جهتگیری و هدف در زندگی مورد بحث و تبادلنظر قرار گرفت.