کارگاه آموزشی تفکر نقادانه،ویژه نو دانشجویان
به همت مدیریت مشاوره مبتنی بر سبک زندگی اسلامی ایرانی دانشگاه کارگاه آموزشی "تفکر نقادانه " ویژه نو دانشجویان توسط روانشناس مرکز مریم بابازاده افغان روز دوشنبه 3 دی ماه، سال جاری در دانشکده دندانپزشکی برگزار گردید.
به همت مدیریت مشاوره مبتنی بر سبک زندگی اسلامی ایرانی دانشگاه کارگاه آموزشی "تفکر نقادانه " ویژه نو دانشجویان توسط روانشناس مرکز مریم بابازاده افغان روز دوشنبه 3 دی ماه، سال جاری در دانشکده دندانپزشکی برگزار گردید.
بابازاده افغان در ابتدای کارگاه در مورد اینکه تعریف تفکر چیست و چه خطاهایی میتواند در تفکر وجود داشته باشد. استدلالها چه زمانی بر اساس منطق هستند و چه زمانی، سفسطهاند و قرار است منافع فرد استدلال کننده را تأمین کنند یا خیر. حتی این مسئله که ما تا چه حد میتوانیم در مورد فکر کردن خودمان فکر کنیم، آیا واقعاً میتوانیم تمام خطاها و اشتباهات سیستم فکری خود را درک و تحلیل کنیم، همچنین تفکر نقادانه یا Critical Thinking میکوشد به پرورش توانمندی فکر کردن کمک کند، شرح داد.
بابازاده در این باره نیز افزود، تفکر و تحلیل گری یکی از پایههای اصلی زندگی است و به هر بهانهای به سراغ این مباحث رفتهایم. حتی در اموری هم که اصطلاحاتی مثل نقد و نقادی و تحلیلگری در متن و عنوان آنها نیامده، نمونههای فراوانی از آموزش تفکر انتقادی به شکل ضمنی وجود دارد. ما همواره دانشجویان را تشویق کردهایم که هر بستری را به عنوان ابزار گردآوری اطلاعات انتخاب نکنند و هر حرفی را بدون استدلال، ارجاع، منبع، تحقیق و پژوهش نپذیرند و اگر میخواهند چیزی را به دانستههای خود بیفزایند، توجه داشته باشند که آن را از چه منبعی و با چه منطقی کسب کرده و پذیرفتهاند و هر یک از دانستههایشان تا چه حد قابلاتکاست. اما در درسهای تفکر نقادانه یک گام جلوتر میرویم و میخواهیم نگاه انتقادی به حرفها، ادعاها، تحلیلها و حتی مقالهها و پژوهشها را بیاموزیم. در این اینجا، به تدریج یاد میگیریم که هیچ فرد یا منبعی به شکل «مطلق» قابلاتکا نیست و همواره باید در تعامل با دیگران، فرایند تحلیل منطقی و ارزیابی نقادانه در پسزمینه تفکر ما فعال باشد.
البته هدف ما از آموزش تفکر انتقادی پرورش شکل افراطی نیست. اما میخواهیم این را هم یاد بگیریم که وقتی در دنیای امروز در معرض بمباران افکار و افراد قرار گرفتهایم، همه ما به حداقلی از شکاکیت نیاز داریم. شکاکیتی که به شکلی منطقی (و نه فقط مخالفت به خاطر مخالفت) پرورش یافته باشد.