نشست هماندیشی دکتر مریم رحمتی با والدین نودانشجویان
نشست هماندیشی دکتر مریم رحمتی با والدین نودانشجویان در دانشکده علوم تغذیه و صنایع غذایی ؛ معرفی خدمات مشاورهای و بررسی چالشهای پیش روی دانشجویان جدید
نشست هماندیشی دکتر مریم رحمتی با والدین نودانشجویان در دانشکده علوم تغذیه و صنایع غذایی ؛ معرفی خدمات مشاورهای و بررسی چالشهای پیش روی دانشجویان جدید
روز دوشنبه ۳۰ مهرماه1403، به مناسبت ثبتنام نودانشجویان، نشستی ویژه با حضور خانم دکتر مریم رحمتی، روانشناس دانشکده، و جمعی از والدین دانشجویان جدید الورود دانشکده علوم تغذیع و صنایع غذایی برگزار شد. این نشست با هدف آشنایی والدین با خدمات مدیریت مشاوره دانشکده و فراهم کردن بستری برای طرح دغدغهها و چالشهایی که ممکن است دانشجویان تازه وارد با آنها مواجه شوند، برگزار شد. این رویداد فرصتی را فراهم کرد تا خانوادهها بهطور مستقیم با روانشناس دانشکده در مورد نگرانیهای خود صحبت کرده و اطلاعات مفیدی درباره حمایتهای موجود در دانشگاه کسب کنند.
در آغاز نشست، دکتر رحمتی به معرفی مرکز مشاوره دانشکده پرداخت و به تفصیل خدماتی که این مرکز برای حمایت از دانشجویان در نظر گرفته است را تشریح کرد. این خدمات شامل برگزاری کارگاههای توانمندسازی برای دانشجویان تازهوارد، مشاورههای فردی، رواندرمانی، مشاورههای تحصیلی و شغلی، و ارائه راهکارهایی برای مدیریت استرس و فشارهای روانی است. وی تأکید کرد که مرکز مشاوره دانشکده به طور مداوم آماده کمک به دانشجویان در مواجهه با چالشهای روانی، تحصیلی و اجتماعی است و هدف اصلی آن ارتقای سلامت روان و بهبود کیفیت زندگی تحصیلی دانشجویان است.
دکتر رحمتی در ادامه صحبتهای خود، به چالشهای رایج دانشجویان در بدو ورود به دانشگاه اشاره کرد. وی از تجربههای رایج دانشجویان از جمله احساس ناامنی در محیط جدید، فشارهای ناشی از دوری از خانواده، استرسهای مربوط به سازگاری با زندگی دانشجویی، و انتظارات بالای تحصیلی سخن گفت. دکتر رحمتی تأکید کرد که دوران انتقال از مدرسه به دانشگاه، دورهای حساس و پراسترس است که نیازمند حمایت همهجانبه از سوی خانوادهها و دانشگاه است. او افزود که در این مسیر، مرکز مشاوره با ارائه ابزارهای روانشناختی مناسب و مشاورههای تخصصی، دانشجویان را در مواجهه با این چالشها یاری میکند.
در ادامه این نشست، والدین نیز به طرح دغدغههای خود پرداختند و درباره نگرانیهایشان در خصوص فرزندان خود صحبت کردند. نگرانیهایی چون چگونگی مدیریت زندگی دور از خانه، فشارهای ناشی از حجم دروس دانشگاهی، نحوه برقراری روابط اجتماعی با همدانشگاهیها، و یافتن تعادل میان مسئولیتهای تحصیلی و شخصی از جمله موضوعاتی بود که توسط والدین مطرح شد. یکی از والدین درباره اضطراب فرزند خود در مورد ورود به محیط جدید صحبت کرد و از دکتر رحمتی خواست تا راهکارهایی برای کاهش این اضطراب ارائه دهد.
دکتر رحمتی با تأیید اهمیت این موضوعات، توضیح داد که مرکز مشاوره دانشکده، کارگاههای متنوعی را برای آموزش مهارتهای فردی و اجتماعی به دانشجویان برگزار میکند. این کارگاهها شامل مدیریت استرس، تکنیکهای حل مسئله، بهبود ارتباطات بین فردی و مدیریت زمان است. وی افزود که دانشجویان با حضور در این کارگاهها و بهرهگیری از خدمات مشاورهای، میتوانند مهارتهای لازم برای مواجهه با چالشهای زندگی دانشجویی را کسب کنند و با اعتمادبهنفس بیشتری به تحصیل و زندگی خود بپردازند.
وی همچنین بر نقش کلیدی والدین در دوران انتقالی دانشجویان تأکید کرد و توصیه کرد که والدین با درک بهتر نیازها و احساسات فرزندانشان، آنها را در این دوره پرتنش حمایت کنند. او افزود که ارتباط مؤثر بین والدین و دانشجویان میتواند به کاهش اضطراب و استرسهای ناشی از محیط جدید کمک کند و تأکید کرد که مرکز مشاوره آماده است تا در این مسیر، والدین را نیز با ارائه راهنماییهای لازم یاری رساند.
در پایان این نشست، والدین فرصت یافتند تا سؤالات و نگرانیهای خود را با دکتر رحمتی به اشتراک بگذارند. بسیاری از والدین از اینکه فرزندانشان میتوانند به چنین خدمات جامعی در دانشکده دسترسی داشته باشند ابراز خرسندی کردند و از امکان برقراری ارتباط مستقیم با مشاوران مرکز مشاوره در طول سال تحصیلی استقبال کردند.
این نشست در فضایی دوستانه و با استقبال گسترده والدین به پایان رسید. والدین با اطمینان از وجود یک شبکه پشتیبان قوی در دانشگاه، ابراز امیدواری کردند که فرزندانشان با بهرهمندی از این خدمات بتوانند بهخوبی با محیط جدید سازگار شوند و از لحاظ تحصیلی و شخصی به موفقیت دست یابند.
مرکز مشاوره دانشکده همچنان آمادگی دارد تا در طول سال تحصیلی، با برگزاری کارگاههای متنوع و ارائه مشاورههای تخصصی، از دانشجویان در جهت ارتقای سلامت روان و توانمندسازی آنها حمایت کند. والدین نیز در صورت نیاز میتوانند با مرکز مشاوره در ارتباط باشند و از راهنماییهای تخصصی بهرهمند شوند.