برگزاری کارگاه آموزشی تخصصی “آشنایی با اختلالات شخصیت” با تدریس دکتر مریم رحمتی در دانشکده علوم تغذیه
روز یکشنبه، 9 دیماه 1403، کارگاه تخصصی با عنوان “آشنایی با اختلالات شخصیت” به همت مرکز مشاوره و با تدریس دکتر مریم رحمتی، روانشناس و ومدرس حوزه بهداشت روان، برگزار شد. این کارگاه که با محوریت آگاهیبخشی و ارتقای مهارتهای دانشجویان همتایار طراحی شده بود، با استقبال گسترده دانشجویان روبهرو شد.
روز یکشنبه، 9 دیماه 1403، کارگاه تخصصی با عنوان “آشنایی با اختلالات شخصیت” به همت مرکز مشاوره و با تدریس دکتر مریم رحمتی، روانشناس و ومدرس حوزه بهداشت روان، برگزار شد. این کارگاه که با محوریت آگاهیبخشی و ارتقای مهارتهای دانشجویان همتایار طراحی شده بود، با استقبال گسترده دانشجویان روبهرو شد.
کارگاه “آشنایی با اختلالات شخصیت” در ساعت 11:30 آغاز شد و به بررسی دقیق و علمی اختلالات شخصیت پرداخت. دکتر رحمتی در ابتدای جلسه، مقدمهای درباره اهمیت آگاهی از اختلالات شخصیت ارائه داد و تأکید کرد که شناخت دقیق این اختلالات نهتنها در زندگی فردی بلکه در تعاملات اجتماعی و حرفهای نیز نقشی اساسی دارد.
محورهای اصلی کارگاه
در این کارگاه، دکتر رحمتی به موضوعات متنوع و کاربردی در زمینه اختلالات شخصیت پرداخت. از جمله محورهای اصلی این جلسه میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
1. آشنایی با مفهوم اختلالات شخصیت:
تعریف علمی اختلالات شخصیت، تفاوت آن با سایر مشکلات روانشناختی و تأثیرات آن بر رفتار و روابط اجتماعی افراد.
2. دستهبندی اختلالات شخصیت بر اساس DSM-5:
دکتر رحمتی به تفصیل درباره سه دسته کلی اختلالات شخصیت (گروه A، B و C) صحبت کرد و ویژگیهای هر گروه را توضیح داد.
• گروه A: شامل اختلالات شخصیت پارانوئید، اسکیزویید و اسکیزوتایپال.
• گروه B: شامل اختلالات شخصیت نمایشی، ضد اجتماعی، مرزی و خودشیفته.
• گروه C: شامل اختلالات شخصیت اجتنابی، وابسته و وسواسی-اجباری.
3. بررسی علائم و ویژگیهای اختلالات شایع:
دکتر رحمتی به بررسی دقیقتر اختلالات رایج از جمله شخصیت مرزی، خودشیفته و وسواسی-اجباری پرداخت. وی با ارائه مثالهای عینی از زندگی روزمره، سعی کرد دانشجویان را با نشانههای این اختلالات آشنا کند.
4. چالشهای مواجهه با افراد مبتلا به اختلالات شخصیت:
وی در این بخش به بررسی دشواریها و پیچیدگیهای تعامل با افراد مبتلا به اختلالات شخصیت پرداخت و تأکید کرد که همتایاران باید با دانش و مهارت کافی در چنین شرایطی عمل کنند.
5. راهکارهای عملی برای تعامل و حمایت:
در ادامه، دکتر رحمتی مجموعهای از راهکارهای علمی و عملی برای برقراری ارتباط موثر با افراد مبتلا به اختلالات شخصیت ارائه کرد. این راهکارها شامل حفظ آرامش، پرهیز از قضاوت، ارائه حمایت عاطفی، و آگاهی از محدودیتهای فردی بود.
6. نقش همتایاران در پیشگیری و حمایت:
یکی از بخشهای کلیدی کارگاه، نقش دانشجویان همتایار در پیشگیری از بروز مشکلات روانشناختی و حمایت از دانشجویانی بود که ممکن است با اختلالات شخصیت مواجه باشند.
بخش پرسش و پاسخ
در پایان این کارگاه، دانشجویان فرصتی یافتند تا سوالات خود را درباره مباحث مطرحشده از دکتر رحمتی بپرسند، و به رفع ابهامات دانشجویان و ارائه نکات تکمیلی اختصاص یافت.
بازخورد دانشجویان
شرکتکنندگان این کارگاه اذعان داشتند که محتوا و مطالب ارائهشده بسیار مفید و کاربردی بوده و به آنها کمک کرده است تا با درک عمیقتر از اختلالات شخصیت، در تعاملات روزمره خود بهتر عمل کنند.
جمعبندی
این کارگاه به عنوان یکی از برنامههای مرکز مشاوره دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در حوزه سلامت روان، گامی موثر در جهت ارتقای آگاهی و توانمندسازی دانشجویان همتایار بود. برگزاری چنین برنامههایی نشاندهنده تعهد مرکز مشاوره به سلامت روانی و اجتماعی جامعه دانشگاهی است.
برای اطلاع از سایر کارگاهها و برنامههای آموزشی، میتوانید به وبسایت مرکز مشاوره مراجعه کنید.