برگزاری کارگاه آموزشی «مهارت ارتباط مؤثر»با تدریس دکتر مریم رحمتی ویژه همتایاران دانشکده بهداشت و ایمنی
در تاریخ شنبه 27بهمنماه ۱۴۰3، کارگاه آموزشی با عنوان «مهارت ارتباط مؤثر» ویژه همتایاران دانشکده بهداشت در محیطی پویا و حرفهای برگزار شد. این کارگاه با تدریس دکتر مریم رحمتی، روانشناس و مدرس مهارتهای ارتباطی، در راستای ارتقاء توانمندیهای ارتباطی همتایاران برگزار گردید. همتایاران، بهعنوان افرادی که نقش واسط بین دانشجویان و مسئولان دانشگاه را ایفا میکنند، میتوانند تأثیر زیادی در بهبود جو دانشگاهی و تسهیل فرآیندهای آموزشی داشته باشند. این کارگاه به همین منظور طراحی و برگزار شد.

برگزاری کارگاه آموزشی «مهارت ارتباط مؤثر»با تدریس دکتر مریم رحمتی ویژه همتایاران دانشکده بهداشت و ایمنی
در تاریخ شنبه 27بهمنماه ۱۴۰3، کارگاه آموزشی با عنوان «مهارت ارتباط مؤثر» ویژه همتایاران دانشکده بهداشت در محیطی پویا و حرفهای برگزار شد. این کارگاه با تدریس دکتر مریم رحمتی، روانشناس و مدرس مهارتهای ارتباطی، در راستای ارتقاء توانمندیهای ارتباطی همتایاران برگزار گردید. همتایاران، بهعنوان افرادی که نقش واسط بین دانشجویان و مسئولان دانشگاه را ایفا میکنند، میتوانند تأثیر زیادی در بهبود جو دانشگاهی و تسهیل فرآیندهای آموزشی داشته باشند. این کارگاه به همین منظور طراحی و برگزار شد.
هدف و اهمیت برگزاری کارگاه
کارگاه «مهارت ارتباط مؤثر» با هدف تقویت و بهبود مهارتهای ارتباطی همتایاران برگزار شد تا آنها بتوانند در موقعیتهای مختلف از جمله تعامل با دانشجویان، برقراری ارتباط مؤثر با اساتید و مسئولان و همچنین در تعاملات روزمره خود، تأثیرگذاری بیشتری داشته باشند. مهارتهای ارتباطی نه تنها در محیطهای کاری و آموزشی، بلکه در روابط شخصی نیز نقش بسیار مهمی ایفا میکنند. به همین دلیل، این کارگاه به ارائه مهارتها و تکنیکهای علمی و عملی پرداخته که به شرکتکنندگان کمک میکند تا در تمام ابعاد ارتباطی خود موفقتر عمل کنند.
موضوعات کارگاه و محتوای آموزشی
کارگاه «مهارت ارتباط مؤثر» بهصورت عملی و مبتنی بر نیازهای روز برگزار شد. دکتر مریم رحمتی در این کارگاه، مباحث متنوع و کاربردی را به شرح زیر آموزش دادند:
1. اصول و مبانی ارتباط مؤثر:
این بخش از کارگاه به معرفی اصول پایهای و اساسی ارتباط مؤثر پرداخته شد. دکتر رحمتی بر اهمیت آگاهی از نیازها و احساسات خود و دیگران در فرایند ارتباطات تأکید کردند. نحوه شناسایی موانع ارتباطی و ارائه راهکارهایی برای برطرف کردن آنها نیز از دیگر موضوعات این بخش بود.
2. گوش دادن فعال:
یکی از موضوعات کلیدی در این کارگاه، «گوش دادن فعال» بود. دکتر رحمتی توضیح دادند که چگونه گوش دادن بهطور فعال میتواند به درک بهتر نیازها و احساسات طرف مقابل منجر شود. تمرینهای عملی برای تقویت مهارتهای شنیداری و یادگیری تکنیکهایی برای جلوگیری از قطع کردن صحبتهای طرف مقابل و تمرکز بر پیامهای ایشان انجام شد.
3. زبان بدن و ارتباط غیرکلامی:
این بخش به اهمیت زبان بدن و تأثیر آن در ارتباطات پرداخته شد. شرکتکنندگان یاد گرفتند که چگونه میتوانند از حرکات بدن، حالت چهره و تماس چشمی برای تقویت پیامهای کلامی استفاده کنند. این مهارتها در برقراری روابط مؤثر و جلوگیری از سوءتفاهمها بسیار مفید است.
4. مدیریت تعارض:
یکی از بخشهای پرطرفدار این کارگاه، تکنیکهای مدیریت تعارض بود. دکتر رحمتی به شرکتکنندگان آموختند که چگونه در مواجهه با اختلافنظرها و مشکلات ارتباطی، بهجای ایجاد تنش، از روشهای سازنده برای حل تعارضات استفاده کنند. این مهارتها به خصوص در محیطهای دانشگاهی که دانشجویان ممکن است در موقعیتهای مختلف با یکدیگر اختلاف داشته باشند، بسیار مفید است.
5. تقویت هوش هیجانی:
آگاهی از احساسات خود و دیگران در فرایند ارتباط مؤثر یکی دیگر از مباحثی بود که مورد بررسی قرار گرفت. دکتر رحمتی در این بخش، اهمیت هوش هیجانی و راههای تقویت آن در ارتباطات اجتماعی و حرفهای را توضیح دادند. این مهارتها به شرکتکنندگان کمک کرد تا در مواقع مختلف، احساسات خود را بهتر مدیریت کنند و واکنشهای هیجانی بهتری در برابر دیگران نشان دهند.
6. انتقال پیام شفاف و مؤثر:
یکی از مسائل مهم در ارتباط مؤثر، توانایی ارسال پیامهای واضح و بدون ابهام است. دکتر رحمتی تکنیکهایی را برای بیان دقیق پیامها و جلوگیری از سوءتفاهمها ارائه دادند. همچنین، اهمیت انتخاب واژگان مناسب و استفاده از لحن و تن صدای مؤثر در انتقال پیامها بررسی شد.
در پایان کارگاه، از تمامی همتایاران دانشکده که با حضور فعال خود به این رویداد کمک کردند و همچنین از مدیریت مرکز مشاوره که ، فضای مثبتی برای یادگیری فراهم کردند، تشکر و قدردانی شد.
این کارگاه بهعنوان یکی از گامهای مهم در راستای تقویت مهارتهای ارتباطی همتایاران، می تواند تأثیر مثبتی در بهبود تعاملات فردی و گروهی شرکتکنندگان بگذارد و امید میرود که آموختههای آن در آینده بهطور گستردهتری در فضای دانشگاهی و اجتماعی به کار گرفته شود.