با حضور رؤسا و کارشناسان ادارات مشاوره دانشگاههای علوم پزشکی کشور
کارگاه آموزشی طرح جدید پایش سلامت روان دانشجویان در وزارت بهداشت برگزار شد
در قالب کارگاه آموزشی که صبح امروز دوشنبه ۲۲مهرماه در سالن همایشهای امام جواد(ع) وزارت بهداشت برگزار شد، کار با "طرح جدید پایش سلامتروان" که شامل "ابزار و دستورالعمل اجرایی سنجش و غربالگری نشانههای متقاطع سلامتروان دانشجویان" به کارشناسان و رؤسای ادارات مشاوره دانشگاههای علوم پزشکی آموزش داده شد.
در قالب کارگاه آموزشی که صبح امروز دوشنبه ۲۲ مهرماه در سالن همایشهای امام جواد(ع) وزارت بهداشت برگزار شد، کار با "طرح جدید پایش سلامتروان" که شامل "ابزار و دستورالعمل اجرایی سنجش و غربالگری نشانههای متقاطع سلامتروان دانشجویان" به کارشناسان و رؤسای ادارات مشاوره دانشگاههای علوم پزشکی آموزش داده شد. به گزارش روابط عمومی مرکز مشاوره، این کارگاه و پنل آموزشی در ادامه آیین رونمایی از « طرح جدید پایش سلامتروان" که شامل "ابزار و دستورالعمل اجرایی سنجش و غربالگری نشانههای متقاطع سلامتروان دانشجویان" که روز گذشته در حضور مدیران ارشد وزارت بهداشت رونمایی شد، در حال برگزاری است و تا ظهر امروز ادامه خواهد داشت. آشنایی با خصوصیات و ویژگیهای روانسنجی نسخه ایرانی ابزار سنجش سلامت توسط دکتر افسانه صادقی رئیس اداره مشاوره و سلامت روان دانشجویان وزارت بهداشت و همچنین نوری رئیس اداره مشاوره دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و دکتر سیف زرگر روان شناس مرکز مشاوره دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، از برنامههای امروز است.
«طرح جدید پایش سلامتروان دانشجویان علوم پزشکی کشور» که شامل "ابزار و دستورالعمل اجرایی سنجش و غربالگری نشانههای متقاطع سلامتروان دانشجویان" است، صبح یکشنبه ۲۱مهرماه با حضور دکتر سیما سادات لاری معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، دکتر داودی مشاور و مدیرکل دفتر وزارتی این وزارتخانه، دکتر حاتمی رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور، رحمانخدابندهلو مدیرکل دانشجویی وزارت بهداشت و جمعی مدیران ارشد وزارت بهداشت و رؤسا و کارشناسان ادارات مشاوره دانشگاههای علوم پزشکی رونمایی شد. تمامی دانشکدهها و دانشگاههای علوم پزشکی سراسر کشور موظف هستند، آبان ماه سال جاری، دانشجویان جدیدالورود خود را با ابزار جدید که استاندارد و بومیسازی شده و متناسب با جمعیت دانشجویان علوم پزشکی طراحی شده است، مورد تست پایش و غربالگری قرار دهند و دانشجویانی که بر اساس این ابزار سنجش، بالای خط برش بودند، در مصاحبههای بالینی حضور خواهند داشت تا مداخلات ودرمان روی آنها صورت گیرد.
شیوه استخراج دادهها، نمره گذاری و تفسیر و همچنین تشخیص و شیوه ارجاع برای مصاحبه بالینی توسط مدرسان مذکور از دیگر فعالیتهای این کارگاه آموزشی است که حاضرین در این نشست، از مباحث آن بهرهمند خواهند شد. گفتنی است ابزار و دستورالعمل اجرایی سنجش و غربالگری نشانههای متقاطع سلامت روان دانشجویان برگرفته از مرور کلی نشانهها در پزشکی است که میتواند رویکرد مفیدی برای برررسی حوزههای مهم آسیب شناسی روانشناسی باشد.
این ابزار دارای دو سطح است که در سطح اول با ۲۳سؤال که بر اساس یک مقایسه ۵درجهای نمره گذاری میشود و ۱۳حوزه نشانهای اختلالهای روانشناختی در بزرگسالان را که شامل افسردگی، خشم، مانیا، اضطراب، نشانههای جسمانی، خودکشی، روان پریشی، مشکلات خواب، حافظه، وسواس فکری، عملی، اختلالهای گسستی، کارکرد شخصیت و مصرف مواد است را بررسی میکند. هر حوزه دارای یک تا سه سؤال است و هر سؤال این موضوع را واکاوی میکند که فرد طی دو هفته گذشته به چه میزان علائم و نشانههای خاصی از یک اختلال را تجربه کرده است.
«ابزار سنجش و غربالگری نشانههای متقاطع سلامت روان دانشجویان» که روز گذشته شاهد رونمایی از آن بودیم در سال ۲۰۱۳طراحی و ساخته شده است و به عنوان بخش ضمیمه راهنمای تشخیصی و آماری اختلالهای روانی ارائه شده است. سطح اول این ابزار دارای ۲۳سؤال است که ۱۳حوزه تشخیصی را مورد ارزیابی قرار میدهد. سطح دوم این ابزار در مجموع دارای ۷۱سؤال است که باتوجه به نمرات دانشجو در سطح یک، نیاز و عدم نیاز به اجرای آن مشخص خواهد شد. لازم به ذکر است، بعد از برگزاری این کارگاه آموزشی و ارائه آموزشهای لازم در خصوص نحوه استفاده از این ابزار جدید، نشست شورای ادارات مشاوره مناطق دانشگاههای علوم پزشکی کشور در حضور دکتر افسانه صادقی رئیس اداره مشاوره و سلامت روان دانشجویان برگزار میشود.
|