×

اطلاعات "Enter"فشار دادن

  • تاریخ انتشار : 1404/05/26 - 07:22
  • بازدید : 20
  • تعداد بازدید : 20
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

برگزاری کارگاه تاب‌آوری در بحران

این نشست آموزشی با هدف ارتقاء توانمندی کارمندان دانشگاه در حوزه «  تروما و رشد پس از سانحه » برگزار شد. همچنین یکی ازجنبه های مهم روانشناختی یعنی تاب‌آوری و راهبردهای مقابله روانی اختصاص داشت.

 

کارگاه تاب‌آوری در بحران ویژه کارمندان در تاریخ 20 مرداد با تدریس خانم امیری برگزار شد.

این نشست آموزشی با هدف ارتقاء توانمندی کارمندان دانشگاه در حوزه «  تروما و رشد پس از سانحه » برگزار شد. همچنین یکی ازجنبه های مهم روانشناختی یعنی تاب‌آوری و راهبردهای مقابله روانی اختصاص داشت.

در ابتدا  تروما ، استرس پس از سانحه و رشد پس از سانحه (( PTG  تعریف شد .رشد پس از سانحه یک فرایند روانشناختی که بعد از تجربه بحران و رویداد آسیب زا، افراد تغییرات مثبتی را در خود تجربه می کنند که منجر به بهبود در روابط، افزایش قدردانی نسب به داشته ها و زندگی، تغییر فلسفه و معنای زندگی می شود .تاب آوری عامل موثری  است که منجر به انعطاف، سازگاری بهتر، حل مسئله، امید، خوشبینی و درکل منجر به بازگشت به دوره قبل از بحران و رشد پس از سانحه می شود. در این کارگاه تعریف و ضرورت تاب آوری و هفت ستون تاب‌آوری (خودآگاهی، کنترل تکانه، خوش‌بینی، حل مسئله، همدلی، ارتباط مؤثر، معنا و هدف) توضیح و به نقش آن در حفظ سلامت روان در شرایط بحرانی پرداخته شد.

 

در بخش‌های بعدی، ابزارها و تکنیک‌های کاربردی برای ارتقاء تاب‌آوری معرفی و تمرین شدند:

پذیرش تجربه هیجانی بر اساس رویکرد ACT: تمرینی عملی انجام شد تا شرکت‌کنندگان بتوانند بدون قضاوت، هیجان‌های خود را مشاهده کرده و نام‌گذاری کنند.

تکنیک توقف فکر (Thought-Stopping): مدعوین یاد گرفتند که چگونه در لحظه ورود افکار منفی، با دستور ذهنی «ایست!» و تصویرسازی ذهنی تابلو قرمز، روند افکار منفی را متوقف و سپس با افکار سالم‌تر جایگزین کنند.

مدل ABC از درمان شناختی‌رفتاری (CBT): ساختار رویداد – باور – پیامد برای تحلیل بحران‌های فردی و شناخت نقش باورهای ناکارآمد آموزش داده شد.

تنفس دیافراگمی 4-7-8: تمرین تنفس تنظیم‌شده به‌منظور کاهش فوری تنش فیزیولوژیک آموزش داده و توسط شرکت‌کنندگان اجرا شد.

در ادامه، با تمرین «مرور منابع درونی»، شرکت‌کنندگان بررسی کردند که در بحران‌های گذشته، از کدام ستون‌ها بهرهمند بوده‌اند و کدام جنبه‌ها نیاز به رشد دارند.معنادهی به بحران (Meaning-Making): از طریق تمرین نوشتن نامه‌ای از «منِ آینده» به «منِ اکنون»، به شرکت‌کنندگان کمک شد تا چشم‌انداز بلندمدت و معنای فردی در رنج‌های فعلی خود بیابند.

  • گروه خبری : مشاوره,ارشیو اخبار,گالری عکس و فیلم
  • کد خبر : 159592
کلید واژه

نظرات

0 تعداد نظرات

نظر

متن استاتیک شماره 39 موجود نیست