برگزاری کارگاه «ذهنآگاهی (Mindfulness)»
برگزاری کارگاه «ذهنآگاهی (Mindfulness)» با تدریس دکتر مریم رحمتی ویژه همتایاران دانشکده علوم تغذیه وصنایع غذایی

برگزاری کارگاه «ذهنآگاهی (Mindfulness)» با تدریس دکتر مریم رحمتی ویژه همتایاران دانشکده علوم تغذیه وصنایع غذایی
کارگاه آموزشی «ذهنآگاهی (Mindfulness)» روز سهشنبه دوم اردیبهشتماه ۱۴۰۴ با حضور دکتر مریم رحمتی، روانشناس، مدرس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و متخصص حوزه سلامت روان، به صورت آنلاین برگزار شد. این کارگاه با هدف آموزش عملی مفاهیم ذهنآگاهی به همتایاران دانشکده طراحی شده بود تا آنان بتوانند هم در زندگی شخصی و هم در فعالیتهای حمایتی خود برای دیگر دانشجویان، از این مهارت ارزشمند بهرهمند شوند.
در ابتدای کارگاه، دکتر رحمتی به معرفی نظری و علمی مبحث مایندفولنس (Mindfulness) پرداختند و توضیح دادند که ذهنآگاهی به معنای «آگاهی غیرقضاوتگرانه از لحظهی حال» است؛ یعنی توانایی مشاهده افکار، احساسات و حواس جسمانی، بدون تلاش برای تغییر آنها یا درگیر شدن با آنها. ایشان با ذکر پژوهشهای علمی متعدد، نشان دادند که تمرین ذهنآگاهی میتواند به شکل چشمگیری در کاهش استرس، اضطراب، افسردگی، و بهبود تمرکز و کیفیت خواب مؤثر باشد.
تمرینهای عملی: تجربه مستقیم حضور در لحظه
در ادامه، فضای کارگاه به تمرینهای عملی اختصاص یافت. شرکتکنندگان با راهنمایی دکتر رحمتی به انجام تمرینهایی مانند:
- تمرین تنفس آگاهانه (آوردن توجه به نفس و بازگشت مداوم ذهن به لحظه حال)،
- اسکن بدن (توجهکردن به احساسات بدنی از سر تا پا)،
- مشاهده آگاهانه صداها و محیط پیرامون،
- تمرین غذا خوردن با ذهنآگاهی (درک طعم، بافت، صدا و رایحه مواد غذایی بدون عجله)،
- و لمس آگاهانه از طریق استفاده از اشیای ساده،
پرداختند. این تمرینها با هدف درگیر کردن حواس پنجگانه طراحی شده بودند تا شرکتکنندگان بتوانند حضور در لحظه را نه فقط بهصورت ذهنی، بلکه از طریق تجربهای کامل و حسی درک کنند.
کاربردهای مایندفولنس در زندگی دانشجویی
یکی از بخشهای مهم کارگاه، تمرکز بر کاربرد مایندفولنس در زندگی پرچالش دانشجویان بود. دکتر رحمتی در این بخش توضیح دادند که ذهنآگاهی میتواند نقش مهمی در مدیریت استرسهای امتحانی، بهبود روابط اجتماعی، کاهش افکار منفی تکرارشونده و افزایش احساس رضایت درونی داشته باشد. با تمرین مایندفولنس، فرد یاد میگیرد به جای غرق شدن در افکار یا نگرانیها، با پذیرش آنها و بازگشت به لحظهی حال، احساس آرامش بیشتری را تجربه کند.
فضای تعاملی و پاسخ به سؤالات
این کارگاه با فضای تعاملی، گرم و صمیمی برگزار شد. دانشجویان در بخش گفتوگو و پرسشوپاسخ، تجربیات شخصی خود از اضطراب، فشار تحصیلی و نیاز به آرامش ذهنی را با مدرس در میان گذاشتند. دکتر رحمتی ، به پرسشها پاسخ دادند و به دانشجویان پیشنهاد دادند تمرینهای ذهنآگاهی را بهصورت منظم و تدریجی وارد زندگی روزمره خود کنند.
در پایان جلسه، منابعی برای مطالعه بیشتر و فایلهای صوتی راهنمای تمرین به شرکتکنندگان معرفی شد تا بتوانند تمرینها را در منزل ادامه دهند و این مهارت را بهتدریج در زندگی روزمره خود نهادینه کنند.
این کارگاه آموزشی با همکاری مرکز مشاوره دانشگاه و گروه همتایاران دانشکده علوم تغذیه برگزار شد ، و با استقبال بسیار خوبی مواجه شد. در نظر است این سلسله کارگاهها در ماههای آینده نیز ادامه پیدا کند تا زمینهای برای تقویت سلامت روان در میان دانشجویان و ارتقای مهارتهای روانی-اجتماعی آنان فراهم شود.