مدیریت مشاوره مبتنی بر سبک زندگی اسلامی- ایرانی با همکاری معاونت دانشجویی دانشکده پزشکی برگزار کرد:
برگزاری کارگاه خطای شناختی ویژه اساتید مشاور دانشکده پزشکی
این نشست آنلاین که از طریق پلتفرم اسکای روی به منظور هفته سلامت روان بود با تدریس بانی بزرگ روانشناس مدیریت برگزار شد. موضوع این کارگاه آشنایی با خطاهای شناختی بوده که در تاریخ 25 مهرماه 1403 با حضور گروهی از اساتید مشاور دانشکده پزشکی به آن پرداخته شد. خطاهای شناختی باعث هیجان منفی و ناکارآمدی رفتار خواهد شد که سلامت روان فرد را تحت تأثیر قرار میدهد. از آنجایی که دانشجویان بخش زیادی از مشکلات آموزشی و اجتماعی و دیگر مسائل را با اساتید مشاور خود در میان میگذارند، آموزش این امر مهم نه تنها به سلامت روان اساتید کمک کرده بلکه در شناسایی آنها در بین دانشجویان نیز اتفاق میافتد.
این نشست آنلاین که از طریق پلتفرم اسکای روی به منظور هفته سلامت روان بود با تدریس بانی بزرگ روانشناس مدیریت برگزار شد. موضوع این کارگاه آشنایی با خطاهای شناختی بوده که در تاریخ 25 مهرماه 1403 با حضور گروهی از اساتید مشاور دانشکده پزشکی به آن پرداخته شد. خطاهای شناختی باعث هیجان منفی و ناکارآمدی رفتار خواهد شد که سلامت روان فرد را تحت تأثیر قرار میدهد. از آنجایی که دانشجویان بخش زیادی از مشکلات آموزشی و اجتماعی و دیگر مسائل را با اساتید مشاور خود در میان میگذارند، آموزش این امر مهم نه تنها به سلامت روان اساتید کمک کرده بلکه در شناسایی آنها در بین دانشجویان نیز اتفاق میافتد.
خطاهای شناختی یا Cognitive Distortions از جمله بحثهای مهم در حوزه روانشناسی میباشد و بهطور خاص، این خطاها بخش جداییناپذیر از فرآیند تصمیمگیری و حل مسئله ما شده است. این خطاها، هنگام تحلیل و تفسیر و قضاوت در مورد اتفاقات ما را به دام خود گرفتار میکنند و باعث میشوند که ما نتوانیم شرایط موجود را بهدرستی ارزیابی کرده و بهترین گزینهی را برگزینیم. اکثر خطاهای شناختی به مرور زمان و در اثر زندگی طولانیمدت انسان، در ذهن فرد شکل گرفتهاند و ضمن اینکه بسیاری از آنها به بقاء ما کمک میکنند و یا به فکر کردن سریعتر و تصمیمگیری بهتر مغز ما کمک میکنند، پیامدهایی هم برای ما دارند. بخشی از این خطاها شامل فیلتر ذهنی، شخصیسازی، همه یا هیچ، بایداندیشی، برچسبزنی، بزرگنمایی ویژگی منفی و کوچکنمایی ویژگیهای مثبت، استدلال هیجانی و غیره میباشد. تکنیکهای شناختی به منظور مقابله با این انحرافات شناختی اجرا میشود.
در انتهای کارگاه از اساتید خواسته شد درباره خطاهای شناختی خود و نحوه مقابله درست با آن صحبت کنند.