×

اطلاعات "Enter"فشار دادن

  • تاریخ انتشار : 1403/11/17 - 13:29
  • بازدید : 12
  • تعداد بازدید : 11
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه

ارائه ژورنال یادگیری بر عاطفه مدار

ارائه ژورنال یادگیری بر عاطفه مدار : یک مرور نظام مند توسط خانم فائزه سادات طاهری روانشناس مدیریت مشاوره در تاریخ 17/ 11/ 1403 به صورت انلاین صورت گرفت.

ارائه ژورنال یادگیری بر عاطفه مدار : یک مرور نظام مند توسط خانم فائزه سادات طاهری روانشناس مدیریت مشاوره  در تاریخ 17/ 11/ 1403 به صورت انلاین صورت گرفت.

در ااین ارائه به مباحث زیر پرداخته شد.

اموزش برخط: به معنای یادگیری یا تدریس از طریق اینترنت وسامانه های دیجیتال است. این روش آموزش به کمک فناوری های انلاین مانند ویدیو های اموزشی، کلاس های مجازی ،وبینارها انجام می شود. که به دو صورت نلاین ویا ضبط شده می باشد.

یادگیری عاطفه مدار: رویکردی در آموزش است که بر نقش احساسات وعواطف در فرایند یادکیری تاکید دارد.این نظریه بیان می کند که یادگیری زمانی عمیق تر وموثر تر است که با تجارب عاطفی مثبت همراه باشد. در این روش ایجاد محیطی حمایت کننده،انگیزشی و ایمن از نظر روانی برای یادگیرندگان اهمیت زیادی دارد.

درگیر کنندگی عاطفی: به میزان ارتباط و تعامل عاطفی یادگیرندگان با محتوای آموزشی،مدرس و همکلاسی ها در یک محیط دیجیتال گفته میشود. این مفهوم نشان میدهد که چگونه احساسات ،انگیزه و هیجانات یادگیرندگان بر میزان مشارکت،تمرکزو درک مطالب تاثیر دارد.

زمینه: در آموزش، یکی از ابعاد مهم، جنبة عاطفی آن است که در فضای برخط اهمیت مضاعف پیدا میکند، زیرا فاصلة ذاتی میان مدرسان و فراگیران در محیطهای برخط چالشی منحصربه فرد را به وجود میآورد. در حالی که مجموعة قابل توجهی از پژوهشها، پویایی های عاطفی را در محیط های یادگیری برخط بررسی کرده اند و به تأثیرگذاری آن اذعان دارند، پیشینة موجود پراکنده به نظر می آید.

هدف: پژوهش حاضر به دنبال آن بود تا با استفاده از روش مرور نظام مند کیفی، مطالعاتی را که در آنها اصول طراحی آموزشی در زمینة جنبه های عاطفی پیشنهاد شده است، مورد بررسی قرار دهد و با توجه به یافته ها، مجموعه ای منسجم از اصول را برای تضمین اثربخشی و درگیرسازی عاطفی آموزش در بسترهای برخط ارائه دهد.

 روش: در این پژوهش، بر اساس دستورالعمل پیشنهادی برای مرورهای نظام مند و فراتحلیل (PRISMA )برای شناسایی، غربالگری، ارزیابی واجد شرایط بودن و شمول نهایی مقالات، مراحل اجرای پژوهش پیگیری شد. بدین منظور، جستجو در سه پایگاه دادۀ علمی Science of Web، SCOPUS وPsychInfo با استفاده از کلید واژه های مرتبط در بازۀ زمانی 2010 تا 2024 صورت گرفت که به شناسایی 1348 مقاله انجامید. پس از اعمال معیارهای خروج، در نهایت 26 مقالة منتخب، با استفاده از روش تحلیل درونمایه ای بر اساس نسخة شش مرحله ای براون و کلارک، مورد ارزیابی قرار گرفتند. یافته ها: در نهایت، تحلیل صورت گرفته به شناسایی چهار درونمایة اصلی انجامید:

محیط صمیمانه: ایجاد احساس نزدیکی، آشنایی و پیوند عاطفی بین فراگیران و محیط یادگیری برخط؛

محتوای درگیرکننده: اجتناب از یادگیری غیرفعال از طریق بهکارگیری عناصری که فراگیران را از نظر فکری و عاطفی درگیر نگه میدارند.

طراحی خالقانه: استفاده از عناصری مانند بازیوارهسازی و رابط کاربری گیرا برای ایجاد تجربة یادگیری جذابتر؛

 جلوه های انسانی شده: ایجاد احساس ارتباط انسانی و پرورش احساس مثبت از طریق به کارگیری عناصر هم ذات پندارانه و غیررسمی.

 

نتیجه گیری: یافته های این پژوهش با ارائة یک دیدگاه جامع و منسجم از ملاحضات مربوط به بعد عاطفی یادگیری برخط، به دانش نظری موجود می افزاید. علاوه بر این، درون مایه های شناسایی شده را میتوان به عنوان مبنایی برای اتخاذ راهبردهایی در نظر گرفت که مدرسان و طراحان آموزشی از آنها در طراحی دوره های آموزشی برخط بهره گیرند.

  • گروه خبری : مشاوره,ارشیو اخبار,گالری عکس و فیلم
  • کد خبر : 152397
کلید واژه
متن استاتیک شماره 39 موجود نیست