کارگاه ارتباط موثر با تاکید بر همدلی
کارگاه ارتباط موثر با تاکید بر همدلی توسط دکتر حسام سیف زرگر در بیمارستان طالقانی برگزار شد. در این کارگاه که با شرکت سرپرستاران برگزار شد مبانی و مفاهیم مهم ارتباط موثر آموزش داده شد.

کارگاه ارتباط موثر با تاکید بر همدلی توسط دکتر حسام سیف زرگر در بیمارستان طالقانی برگزار شد. در این کارگاه که با شرکت سرپرستاران برگزار شد مبانی و مفاهیم مهم ارتباط موثر آموزش داده شد. به گزارش روابط عمومی مرکز مشاوره، در این کارگاه ابتدا دکتر سیف زرگر تعریفی از ارتباط موثر داشتند و آن اینگونه شرح دادند که: «ارتباط موثر، رابطهای است که در آن، طرف مقابل، پیام شما را با حداکثر دقت ممکن دریافت و درک کند.اکثر متخصصان ارتباطات بخش اصلی (و گاه تمام) مسئولیت ارتباط موثر را بر عهدهی ارسال کنندهی پیام میگذارند.البته این به معنای انکار اهمیت نقش دریافتکننده نیست، بلکه تاکیدی بر این امر است که فرستندهی پیامها، مسئولیت دارد از تمام توان خود برای افزایش اثربخشی ارتباط استفاده کند و به سادگی بیتوجهی یا بیدقتی مخاطب را به بهانهای برای کاهش اثربخشی ارتباط تبدیل نکند». در ادامه کارگاه ارتباط موثر با تاکید بر همدلی به دو قسمت اصلی ارتباط (ارتباط کلامی و غیرکلامی) اشاره شد و اهمیت هر یک و چگونگی آنها مورد بررسی قرار گرفت. سپس ویدیوی آموزشی از همدلیپخش شد که در آن همدلی تعریف و 4 جزء اصلی آن یک به یک مورد بحث قرار گرفت. هر دو اصطلاح همدردی و همدلی در اصطلاح یونانی پاتوس ریشه دارند به معنای «رنج و احساس» است.همدردی احساس دلسوزی، غم و اندوه و یا تاسف است برای سختی هایی که فرد دیگری با آن مواجه می شود، در حالی که همدلی خود را در جای دیگری قرار می دهد. هر دوی این کلمات مربوط به رابطه فردی با احساسات و تجارب دیگران است. واژه همدلی در مقایسه با همدردی به تازگی به زبان انگلیسی وارد شده است. ولی واژه همدردی در حدود 300 سال قبل ئدر نوشته های اوایل قرن نوزدهم مورد استفاده قرار گرفته است. شما ممکن است متوجه شوید که هر دو کلمه شامل ذهن هستند و این چیزی است که آنها را مشابه می سازد –همانطور که پیش تر گفته شد آنها ریشه یونانی مشترکی دارند. جدول تفاوت همدلی و همدردی:
|
نظر